Nu elimina grasimile bune din alimentatie!

Romanii sunt obisnuiti cu mese copioase, mai ales cand vine vorba de o sarbatoare in familie. Sarmalele, friptura, salatele cu maioneza, cozonacul, piftia, placintele nu lipsesc de pe nicio masa festiva.  

Oricat de gustoase ar fi, nu uitati ca aceste preparate sunt pline de calorii, contin multe grasimi (unele rele) si pot fi indigeste.  La polul opus se afla persoanele preocupate excesiv de silueta, care elimina aproape complet grasimile din alimentatie. Nici excesul, dar nici privarea organismului de grasimi nu constituie conduite alimentare corecte. Cel mai bine este sa consumam grasimile considerate bune si sa le ocolim pe cele rele.

A face alegeri sanatoase pentru inima si mentinerea unei greutati corporale sanatoase poate ajuta la prevenirea si tratarea bolilor de inima. A manca prea mult din orice fel de grasime nu este bine pentru sanatatea ta. Dar cand vine vorba de inima, unele tipuri de grasimi sunt mai sanatoase pentru inima decat altele. Deci, cum luati decizii inteligente? Aflati cum sa recunoasteti grasimile bune si cele rele.

Rolul grasimilor in organism

O alimentatie echilibrata presupune un consum sporit de alimente care ne asigura cei mai importanti nutrienti: 15% proteine, 55% glucide si 30% grasimi.  Rolul grasimilor este foarte important pentru ca energia provenita din consumul lor ne ajuta sa ducem la bun sfarsit toate activitatile specifice unei zile.

Daca le-am elimina complet din farfurie, intregul organism ar fi dat peste cap: am reduce absorbtia anumitor nutrienti, am avea probleme cu sistemul nervos, am priva aportul de acizi grasi esentiali Omega 3 si Omega 6, ar aparea deficite grave de vitamine (A, D, K, E) si ar exista riscul de infertilitate.

Grasimi bune si grasimi rele

Este important de retinut ca exista doua tipuri de grasimi: cele rele (care sunt trans sau saturate) si cele bune, care sunt nesaturate. Grasimile trans le regasim in special in produse de patiserie si in dulciuri, iar grasimile saturate le gasim in lactate grase (precum smantana si unt), in carne grasa (de porc sau de vita) si in untura. Grasimile bune sunt de cele mai multe ori de natura vegetala si le gasim in uleiuri (de masline, de floarea-soarelui, de in, de rapita), in produse obtinute pe baza lor, precum margarinele de noua generatie (nehidrogenate), in fructe oleaginoase si in peste (somon, sardine si hering).

Grasimile bune, de  ajutor in dietele de slabit

Persoanele care vor sa slabeasca au tendinta de a elimina complet grasimile din alimentatie. Ele trebuie sa stie ca grasimile bune, consumate moderat, le pot fi un aliat de nadejde pe timpul dietei. Grasimile  au rolul de a prelungi senzatia de satietate, fac mancarea mai gustoasa si ne scapa de sentimentul de privare.

Sfatul specialistului Dr. Corina Zugravu, specialist nutritie si igiena alimentara    

„Cand vine vorba de grasimi, e indicat sa reducem pe cat posibil consumul de alimente bogate in grasimi saturate si trans (asa cum sunt untul, branzeturile grase, carnea grasa, produsele de patiserie sau produsele prajite in grasimi animale) pentru ca ele ne cresc colesterolul rau din sange. In schimb, acestea ar trebui inlocuite cu produse vegetale, bogate in grasimi nesaturate si grasimi esentiale polinesaturate. Este vorba despre alimente precum uleiurile vegetale, uleiul de floarea-soarelui, de soia, de rapita, de masline, margarina nehidrogenata, fructele oleaginoase, pestele. Acestea ne ofera grasimile bune de care corpul are nevoie zi de zi.