Tot ce trebuie sa stii despre branza

Branza este un aliment greu de ignorat. O gasesti in cateva sute de sortimente, pentru toate gusturile, oricat de exigente. Descopera cateva dintre calitatile sale nutritionale Blamata adesea pentru continutul de materie grasa, branza ramane totusi un aliment de baza. Branzeturi fermentate, maturate, telemea, cascaval, cas… repede-te cu incredere la oricare! Eziti mereu cand e vorba sa o consumi la sfarsitul mesei? Iata cateva motive care te vor face sa-ti schimbi parerea.

Branza nu ingrasa

In mod cert, branza contine materie grasa, daca este consumata in mod traditional, adica dupa un fel de mancare si inainte de un desert, dar la un consum de una sau doua bucatele adaosul caloric este limitat. Mai mult decat branza in sine, modul in care este consumata poate sta la originea ingrasarii. Rontaitul excesiv si necontrolat, mesele dezechilibrate, care au ca fel principal branza alaturi de ciocolata, mezeluri sau prajituri, snt dusmanul declarat al taliei. In plus, nu trebuie uitat ca materia grasa variaza de la un tip de branza la altul. Daca 40 g de cascaval contin aproximativ 11 g de lipide, aceeasi cantitate de branza proaspata contine doar 2,4 g, in timp ce branza fermentata are 30 g. Pentru a avea o idee clara despre continutul real de lipide din branza, citeste ambalajul. Procentajul de materie grasa este calculat in raport cu materia uscata. 40% materie grasa presupune un procentaj de 40% lipide in absenta apei. In cazul unui procentaj egal, inseamna ca branza este densa si calorica.

Campioana continutului de calciu

Se stie ca, de-a lungul vietii, calciul este indispensabil, pentru ca fara el problemele osoase isi pot face aparitia inca de la varste fragede. In timpul cresterii, scheletul se mareste, iar nevoia de calciu culmineaza in perioada adolescentei, cand sunt necesare aproximativ 1.200 mg pe zi. Femeilor li se recomanda sa sporeasca consumul de lapte, mai ales in timpul sarcinii si alaptarii, deoarece bebelusul ia din organismul mamei calciul de care are nevoie. In fine, consumul de calciu ramane unul dintre mijloacele cele mai eficace de a lupta impotriva osteoporozei. Aceasta maladie, caracterizata prin pierderea de materie osoasa, atinge extrem de rar barbatii, in schimb loveste in plin femeile aflate la menopauza.

Sursa excelenta de proteine

Proteinele sunt elemente care nu trebuie sa lipseasca organismului. Cele mai complete sunt cele de origine animala, din branza, oua, carne si peste. Diferenta dintre acestea si cele vegetale este ca cele din urma contin aminoacizii indispensabili pe care corpul nu stie sa-i sintetizeze. Aportul zilnic necesar este estimat la apoximativ 0,8 g pe kilogram pentru greutatea unui adult (un om de 70 kg are nevoie de 70 x 0,8 = 56 g). Ideal ar fi sa se consume 50% proteine de origine animala si 50% de origine vegetala. 50 g de branza contin aproximativ 10 g de proteine, tot atatea cate se gasesc in 50 g de carne sau peste.

Bogata in vitamine

Vitamina A, cu proprietatile sale antioxidante, este prezenta in mod special in branzeturi. Cunoscuta si ca „vitamina ochilori, aceasta intervine in numeroase functii de reinnoire celulara. Vitamina B2 are un rol indispensabil in numeroase reactii metabolice. In fine, branza contribuie la refacerea rezervelor de vitamina D.

Related Articles

Ultimele Articole